Alla inlägg under juni 2013

Av Fenoxi - 24 juni 2013 09:14

Förra helgen var vi på dop, kanske inte så oväntat så valde jag att själv tillverka doppresenten istället för att köpa någonting. Så då kom bebisfilten Kiwi till. Den är virkad i mormorsränder, det är bara att googla så får du upp mängder med beskrivningar och tillockmed instruktionsfilmer om hur man gör. Varför kallar jag den kiwi då? Jo för att den gröna färgen tillsammans med det svarta fick mig att tänka kiwi så enkelt var det. 


 

Den är lite mera grön än vad som framgår av bilden.


Jag är seg som alltid med att ta kort, så 30 minuter innan vi ska hoppa in i bilen rantar jag runt i trädgården och försöker komma på vart jag ska ta kortet och vad jag ska hänga/lägga filten på. 

Förutseende och vara ute i god tid är inget för mig! 

Av Fenoxi - 23 juni 2013 16:07

Tidigt i våras när jag nyss hade stickat en pyttipannasjal till mig själv, så fick min mor syn på den när hon var här. Jag trodde nästan hon skulle försöka sno med sig den hem. Så nu när hon fyllde år förra veckan så var det rätt givet vad jag skulle sticka till henne, en pyttipanna såklart. Jag visade min mamma alla färger som fanns i Drops Alpaca som jag hade tänkt att använda och hon fick själv välja färg. Det lite roliga var att hon vart så mycket mera nyfiken när hon fick välja färg och samtidigt inte visste vad det skulle bli. Jag både tycker om och inte tycker om att sticka pyttipanna, den går rätt fort men jag tycker inte om känslan att varvet aldrig tar slut när man stickar plattan. Du hittar mönstret hos garnomera eller så klickar du HÄR.


 

Nu när mor har en pytt, vad ska jag då ge henne i julklapp? 



Här kommer en bild på min pytt också, inte alls lika fint hängandes i ett äppelträd.

Min pytt är även den stickad i Drops Alpaca.


 




Av Fenoxi - 4 juni 2013 18:42

Första projektet tillverkat av garnet från min lilla shoppingrunda som nämts i ett tidigare inlägg. Ni vet då jag köpte 2 kilo garn :) 

Även detta projekt har legat i skåpet och sett sorgset ut i sådär 2 veckor och bara väntat på att jag ska plocka ut den och fästa trådarna. Nu är det gjort. Ser riktigt tomt ut på projekthyllan just nu, bara 6 projekt som trängs där nu. 

 

Den här gången var det en pippitröja till Lukas, stickad i Drops Nepal, som vart färdigställd. Andra tröjan i rad som är till Lukas nu, jag tror han har stickade tröjor så han klarar sig i höst nu. Tröjan är ljus beige med orangea och förgätmigejblåa (tjusigt namn va!?) ränder. Jag är så sjukt nöjd med tröjan och speciellt med färgvalet. Jag hade egentligen helt andra färger uppskriva till den här tröjan MEN när jag stod där inne på garnbutiken så stämde inte alls dom färgerna med hur jag hade tänkt att det skulle bli, så dessa färger vart lite snabbt ihop plockade inne på garnbutiken. Det är absolut inte sista gången jag kommer sticka i Nepal, chansen finns nog att jag kommer sticka flera tröjor i samma mönster tillockmed. 


 


Som sagt jag är nöjd, Lukas var nöjd han också

fast han tycker den hade varit snyggare med rosa ränder.


Av Fenoxi - 4 juni 2013 15:03

 

Finns väl egentligen inte så mycket att orda om detta projekt, ett par ankelsockor stickade i Fabel efter ett dropsmönster. De har legat i mitt skåp och sett ledsna ut i flera veckor, så nu var det äntligen dags att fästa trådarna och tada nu har dom fått flyttat ur skåpet och ner i min strumplåda. 

 



Passande nog så satt jag på en filt ute på gräsmattan och fäste trådarna.

För ett par raggisar är ju precis vad man behöver just nu..



Vad har jag på g nu då?

Födelsedagspresent till Mor, en doppresent, vantar.


I UFO*-högen ligger det en halsduk, en mössa och experiementvästen. 


Exakt just nu är jag toksugen på att sticka randiga raggsockor till mig själv, att sticka raggisar nu känns lika logiskt som att sticka vantar i juni.


Undra hur det kommer sig att alla måsteprojekt blir så mycket tråkigare än vad dom skulle vara om jag inte hade haft ett stoppdatum då dom måste vara klara, Hmm Jaja.. ska ta och jobba lite på doppresenten nu, bäst att passa på när ungarna leker snällt tillsammans.



*UFO = Unfinished Objects


Presentation


Stick- och virk-galning.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards