Alla inlägg under maj 2013

Av Fenoxi - 21 maj 2013 18:40

Robot-tröjan till Lukas är äntligen klar! Jag är både nöjd och inte nöjd på samma gång. Jag är nöjd med resultatet men jag är inte nöjd med garnet. Jag vart aldrig kompis med garnet under det här projektet. Jag betvivlar starkt att jag kommer sticka ytterligare en robottröja närmaste tiden för jag känner mest en lättnad över att den äntligen är klar. Att det här har varit mitt största projekt hittills kan spela in en del. Den är just nu oblockad och det var skitsvårt snällt sagt att få en bra bild på tröjan. Inne vart det fel färger och ute blåste det massor. Jag lovar att det kommer en bättre bild längre fram. 


 

Här är den! 


Mönstret heter Dance of robots och finns att ladda ner gratis på Ravlery.

Jag använde mig av garnet Safir från Marks & Kattens. 



Så vad ska jag roa mig med nu då ?? 

Massor såklart!

Men födelsedagspresent till min Mor borde stå högst på priolistan, men just för att jag borde sticka på det så har jag inte ett dugg lust med det! Istället roar jag mig med att sticka ärmar till en tröja. 




Av Fenoxi - 16 maj 2013 19:47

Som jag tidigare har skrivit så lärde jag mig att sticka i juni 2012, snart ett år sen. 

Jag tänkte sammanfatta lite vad jag har stickat sen dess, jag tänkte göra det månadsvis. I Juni och Juli stickade jag en halsduk till ett gosedjur och två skapligt fula mössor. I Augusti det var nog då jag fastnade för stickningen på riktigt. Jag stickade en pippitröja till Frida och en tuttmössa till Jennys yngsta dotter. 

 

 

Klicka på bilderna om du vill se dom större.

Jag kommer inte ihåg vart jag hittade mönster till mössan.

Tröjan är ett köpemönster. 

Båda är stickade i Tilda-garn


Av Fenoxi - 16 maj 2013 18:23

Den här har legat klar här hemma i över 3 veckor och har inte blivit förevigad i bloggen än. Skäms på mig! 

Ni vet de där sommarkvällarna när det är lite för kallt för att ha linne men lite för varmt för att ta på sig en långärmad. Det var dessa kvällar jag tänkte på när jag bestämde mig för att sticka den här sjalen. Den är stickad i kauni 2-trådigt ullgarn. Jag gjorde en upprepning mera än vad mönstret angav, men man måååste inte följa mönster jämt! Jag är jättenöjd med sjalen och vill ha flera varma kvällar nu så jag kan få använda den mera. Den är hela 160cm från spets till spets. Nästa lika lång som mig alltså.

 

   

Eftersom det var skitsvårt att fånga färgerna på bild så får ni två bilder. Färgerna stämmer bäst med den undre bilden. 

Mönstet heter Age of brass and steam och är ett gratis mönster som finns på ravlery. 

Av Fenoxi - 11 maj 2013 12:05

Dom hade fel! 


 


Jag var inne i Örebro och fyndade lite garn nu när drops har 35% på alla sina ullgarner. 

Lite läskigt nog så har jag planer för varenda ett av dessa 36 nystan. 

Jag lyckades klämma in nästan en timmes stickandes sittandes i solen på stortorget i Örebro. Det var helt underbart att bara sitta och njuta av solen utan några barn att ha koll på.

När jag satt där på parkbänken och stickade för fullt kom det en supergullig liten tant och satte sig brevid mig och började prata. Hon tyckte det var jätteskoj att se att det finns ungdomar som stickar och som vågar sitta ute bland folk och göra det. Tanten var jättemysig och pratade om saker hon nyss hade stickat till sitt nyanlända barnbarnsbarn. 


Tror ni mina pågående projekt känns lockande nu när jag handlade nästintill 2 kg garn i går ?

Nää... inte det minsta! Men Lukas robottröja ska vara klar innan jag får börja på nått nytt. 

Men jag vill börja på nytt nu!!! Jag får nog sätta mig och sticka lite nu istället för att knappa på datorn. 

 

Vi ses!


Av Fenoxi - 9 maj 2013 20:07

Jag vart klar med en virkad väst till Frida idag på förmiddagen. Jag var tvungen att använda huvudet och tänka när jag gjorde den. Jag använde en mindre virknål och ett tunnare garn än beskrivningen, jag var lite skeptisk där ett tag men resultatet vart bra. Västen är virkad efter ett drops-mönster. Jag har använt babyull från gejestal som jag hade låg i min garngömma. Beskrivningen kommer HÄR.



Bara en knapp som saknas för att den ska vara helt klar.




    

Den funkar fint att leka i. 


 

Av Fenoxi - 2 maj 2013 11:57

Välkommna hit! Det här blir första inlägget i min nya blogg. För att bespara mina få bloggläsare allt garnnörderi som jag hålls med så startade jag den här bloggen. Konstigt nog så är inte alla lika intresserade av garn, stickning och virkning som jag är. 


Vem är jag då ? 

Jag är snart 28år, Mamma till 2 vilda barn. 

Jag lärde mig att sticka med hjälp av diverse hemsidor och youtube i Juni 2012.

Vilket betyder att jag firar snart ett år som stickare! 

Min man skulle nog säga att jag är besatt av stickning, och han har antagligen rätt. 


Tanken med den här bloggen förutom att bespara mina få vanliga bloggläsare allt stickat är att dela med mig av vad jag gör och kanske inspirera någon annan till att börja sticka.

En blogg om vad jag stickar och virkar helt enkelt. 

 

Jag har just nu flera projekt igång. Att bara ha ett projekt skulle kännas fel! 

 

 

 

Det här är mina pågående projekt. 

En robottröja till Lukas, ankelsockor, en Karin Larsson mössa och en fluffhalsduk.

Var inte så många projekt ändå. 

 

Sen har jag mitt virkexperiment som har fått slut på garn. Tanken är att det ska bli nån slags mormorsruteväst till Frida. 

 

 


Det här får bli allt för den här gången för nu kräver barnen min uppmärksamhet. 


Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards